Nieuws

     
  Alcohol veroorzaakt kanker  
     
Geplaatst op: 08/04/2011
OXFORD -  Het drinken van bier zorgt voor een grotere kans op kanker. Zelfs het drinken van één biertje per dag, of wanneer je al een tijd gestopt bent met drinken, vormt een verhoogd risico op de gevaarlijke ziekte. Althans, dat wijst een nieuw onderzoek van de Universiteit in Oxford uit.

Meer dan één glas per dag kan kanker veroorzaken. "Meer dan één glas per dag kan kanker veroorzaken"

Het nieuwe onderzoek toont aan dat één op de tien kankergevallen bij mannen en één op 33 bij vrouwen wordt veroorzaakt door alcohol.

Alcohol is de boosdoener van tenminste 13.000 kankergevallen per jaar in Groot-Brittannië. Ongezond en overmatig eten is nog steeds de grootste veroorzaker van kanker op het Britse eiland, maar de nieuwe feiten over de gevolgen van alcoholgebruik baart de onderzoekers ook grote zorgen.

Wanneer je meer drinkt dan 125 ml wijn of een halve pint bier per dag, loop je al het risico om kanker te krijgen. Naomi Allen, onderzoekster van de Universiteit in Oxford zegt: "Dit ondersteunt het al bestaande bewijs dat alcohol kanker veroorzaakt en dat het risico daarop al toeneemt wanneer je slechts een biertje per dag drinkt."

Bron: De Telegraaf
Email this Page