Geplaatst op: 14/01/2012
BRUSSEL – “Een glas rode wijn per dag verlengt je leven” of “Rode wijn helpt kanker te voorkomen”. Dergelijke beweringen duiken met de regelmaat van de klok op. Toch zou rode wijn mogelijk niet zoveel goede eigenschappen bezitten als tot nu toe werd aangenomen.
Veel van die stellingen waren immers afkomstig van de wetenschapper Dipak K. Das. Hij is zopas ontslagen door de universiteit van Connecticut omdat de desbetreffende wetenschapper op grote schaal geknoeid zou hebben met zijn onderzoeken. Das was hoofd van het cardio-vasculair onderzoekscentrum en hield zich bezig met onderzoek naar resveratrol, een actieve stof in rode wijn. In maar liefst 145 gevallen zou Das zich schuldig hebben gemaakt aan het vervalsen of zelfs regelrecht verzinnen van onderzoeksresultaten.
Bron: Metro
Foto: zesta.be